Garanti- og reklamasjonsvilkår – Smarte Deler AS
1. Generelt
Disse garanti- og reklamasjonsvilkårene gjelder for alle kjøp gjort hos Smarte Deler AS (Org.nr. 932 394 235) gjennom vår nettbutikk.
Vilkårene utfyller bestemmelsene i Forbrukerkjøpsloven (for privatkunder) og Kjøpsloven (for næringskunder).
Ved å handle hos oss bekrefter du at du har lest og akseptert disse vilkårene.
2. Reklamasjonsrett og garanti
2.1 Nye bildeler
-
Nye deler leveres med garanti og reklamasjonsrett i henhold til Forbrukerkjøpsloven, normalt 2 år for forbrukere og 12 måneder for næringskunder.
-
Garantien dekker produksjons- og materialfeil som oppstår under normal bruk.
2.2 Overhalte (reviderte) deler
-
For overhalte deler gis 12 måneders garanti fra kjøpsdato, med mindre annet er oppgitt skriftlig.
2.3 Brukte bildeler
-
Brukte deler leveres med 2 måneders standard garanti fra kjøpsdato.
-
Det er mulig å kjøpe SMARTgaranti for utvidet dekning (se punkt 7).
3. Begrensninger i garanti og reklamasjon
Garantien gjelder ikke dersom:
-
Produktet har vært åpnet, demontert, modifisert eller forsøkt reparert av andre enn Smarte Deler AS eller våre autoriserte samarbeidspartnere.
-
Originale merkinger, klistremerker eller plomberinger/segl er fjernet eller skadet.
-
Feilen skyldes feilmontering, manglende vedlikehold, feil bruk, ytre skade (ulykke, vann, rust, frost, brann m.m.), eller bruk av feil drivstoff, olje eller væsker.
-
Feilen skyldes normal slitasje eller deler med naturlig kort levetid (f.eks. pakninger, filtre, pærer, bremseklosser, væsker).
-
Varen har vært utsatt for uautorisert elektronisk diagnose, programmering eller chiptuning som påvirker komponentens funksjon.
-
Varen er ikke returnert i vesentlig samme stand som ved mottak.
-
Feilen er oppstått etter at delen er montert i kjøretøy som brukes til konkurranse, tuning eller kommersiell transport utover vanlig bruk.
4. Verkstedkostnader og andre utgifter
-
Smarte Deler AS dekker ikke noen form for verkstedkostnader, feilsøking, demontering/montering, testing eller andre arbeidskostnader.
-
Slike kostnader dekkes kun dersom dette på forhånd er skriftlig godkjent av Smarte Deler AS.
-
Dersom et garantikrav ikke blir godkjent, belastes kunden for returfrakt og eventuelle undersøkelseskostnader.
5. Prosedyre ved reklamasjon og garanti
-
Kunden må melde fra om feil uten ugrunnet opphold etter at feilen ble oppdaget.
-
Reklamasjon sendes via vårt garantisystem eller e-post med:
-
Ordrenummer
-
Kjøpsbevis
-
Beskrivelse av feilen
-
Bilder/video som dokumenterer feilen
-
-
Varen må returneres til Smarte Deler AS for undersøkelse.
-
Dersom garantien godkjennes, dekker Smarte Deler AS fraktkostnadene tur/retur.
-
Dersom garantien ikke godkjennes, belastes kunden for frakt.
-
-
Smarte Deler AS har rett til å undersøke varen i henhold til Forbrukerkjøpsloven § 30 før et krav avgjøres.
-
Dersom produktet er åpnet, endret eller reparert før undersøkelsen, bortfaller garantien.
-
6. Utfall ved godkjent garantisak
Ved godkjent garanti- eller reklamasjonssak tilbyr Smarte Deler AS, etter eget valg:
-
Reparasjon,
-
Omlevering (ny tilsvarende vare), eller
-
Prisavslag dersom reparasjon/omlevering ikke er mulig.
Tilbakebetaling skjer til samme betalingsmetode som ved kjøp.
7. SMARTgaranti – utvidet trygghet
SMARTgaranti gir ekstra dekning utover lovpålagt reklamasjonsrett.
7.1 Omfang og varighet
-
Gjelder i tillegg til reklamasjonsretten i Forbrukerkjøpsloven.
-
Starter fra kjøpsdato og varer i valgt periode (f.eks. 12 eller 24 måneder).
-
Gjelder kun for produkter kjøpt direkte fra Smarte Deler AS.
-
Kan kun kjøpes av privatkunder (ikke næringsdrivende).
7.2 Dekning
-
Produksjons- og materialfeil som oppstår i garantiperioden.
-
Dersom feilen omfattes, tilbyr Smarte Deler AS reparasjon, omlevering eller prisavslag etter eget skjønn.
7.3 Begrensninger
SMARTgaranti gjelder ikke dersom:
-
Produktet har vært åpnet, demontert, modifisert eller forsøkt reparert.
-
Normal slitasje, feil bruk, manglende vedlikehold eller ytre påvirkning foreligger.
-
Feil skyldes montering i strid med produsentens anvisninger.
-
Verkstedkostnader, testing, frakt eller andre utgifter ikke er skriftlig forhåndsgodkjent.
7.4 Prosedyre
-
Kunden må melde feil uten ugrunnet opphold.
-
Varen må returneres i vesentlig samme stand, med kjøpsbevis.
-
Smarte Deler AS har rett til å undersøke varen.
-
Garantien gjelder kun første kjøper og kan ikke overføres uten skriftlig samtykke.
7.5 Forhold til loven
SMARTgaranti begrenser ikke kundens rettigheter etter Forbrukerkjøpsloven, men gir ekstra trygghet.
Ved uenighet kan saken bringes inn for Forbrukerrådet.
8. Ansvarsbegrensning
Smarte Deler AS er ikke ansvarlig for:
-
Indirekte tap, følgeskader, tapt arbeidsfortjeneste eller annen økonomisk konsekvens som følge av feil på produktet.
-
Eventuelle kostnader knyttet til stillstand, leiebil, transport eller tapte inntekter.
-
Eventuelle skader som følge av feilmontering, feil diagnose eller bruk i uegnet kjøretøy.
9. Lovvalg og tvisteløsning
Alle kjøp og garantisaker reguleres av norsk lov.
Tvister søkes løst i minnelighet, men kan bringes inn for Forbrukerrådet eller de ordinære domstoler med Bergen tingrett som verneting.
10. Kontaktinformasjon
Smarte Deler AS
Org.nr: 932 394 235
Tellnes Næringspark 1, 5357 Fjell, Norge
E-post: info@smartedeler.no
Tlf. 919 20 775